گردبر و انواع کاربردی

همه گردبرها دارای ساختار یکنواختی بوده و از دندانه هایی شبیه به هم به صورت استوانه گرد تشکیل شده اند.انواع گردبر آهن ،چوب،سرامیک،گرانیت،بتون،استیل و… تشکیل شده که بسته به نیاز مصرف کننده و نوع بهره وری متفاوت اند.

جعبه گردبر:

معمولا از سایز 19 تا 127 میلیمتر میباشد و برای استفاده بر روی دریل نیاز به دنباله مخصوص است که داخل پک تعبیه شده است.از این نمونه گردبر فقط برای سوراخکاری بر روی کناف و MDF استفاده میشود و دارای پایین ترین کیفیت و قیمت است.

 

 

گردبر آهن و چوب :

گردبر اره ایی که از آلیاژ فولاد تندبر به همراه مقدار کمی کبالت (کارباید) تشکیل شده و برای نصب بر روی دریل نیاز به پایه (دنباله گردبر )میباشد .در بیشتر برندها از سایز 14 تا 210 میلیمتر موجود است که از سایز 14 تا 30 میلیمتر نیاز به دنباله گردبر کوچک و از سایز 32 میلیمتر به بالا نیاز به دنباله گردبر بزرگ است. از این نوع گردبر برای سوراخکاری بر روی انواع چوب و فلزات با ضخامت حداکثر 3 میلیمتر استفاده میشود. بر روی بیشتر برندهای وارداتی در ایران مقدار آلیاژ ثبت شده HSS-CO8% است که برای بازاریابی بهتر میباشد و در عمل اینچنین نیست.در صورت استفاده بر روی فلزات به استفاده از مواد خنک کننده به صورت مداوم توصیه میشود.

گردبر سر الماس (TCT) مخصوص آهن و چوب :

گردبر مخصوص سوراخکاری بر روی انواع فلزات تا ضخامت 4 تا 6 میلیمتر و انواع محصولات صنایع چوب است و دارای دنباله ثابت میباشد که بر روی دریل نصب میگردد. الماسه های بر روی گردبر که توسط جوش بر روی بدنه نصب گردیده قابلیت سوراخکاری را افزایش میدهد.در بازار ایران معمولا از سایز 14 تا 150 میلیمتر موجود است و برای بهره وری بهتر و عمر بیشتر به استفاده از مواد خنک کننده در حین انجام کار توصیه میگردد.در برندهای معروف بازار استفاده از این گردبر برای سوراخکاری بر روی تراورتن و مرمریت و آجر نسوز امکان پذیر میباشد.

گردبر سر الماس مخصوص بتون :

از این گردبر برای سوراخکاری بر روی انواع مصالح ساختمانی مثل بتون ،سیمان،کچ و … استفاده میشود و در بازار ایران معمولا از سایز 30 تا 150 میلیمتر موجود است. برای استفاده نیاز به دنباله مخصوص میباشد که قابلیت نصب بر روی دریل های معمولی ،دریل چهارشیار،دریل پنج شیار را دارد.دنباله ها دارای 2 سایز 20 سانت و 40 سانت موجود است. برای افزایش عمر گردبر استفاده از مواد خنک کننده در حین انجام کار توصیه میشود.این گردبر برای سوراخکاری بر روی انواع سنگ باعث ترک و شکستگی میشود و توصیه نمیگردد.

گردبر الماسه مخصوص سرامیک و شیشه :

این گردبر به دلیل پاشش الماسه های بسیار ریز و به هم پیوسته گزیده مناسبی برای سوراخکاری بر روی انواع سنگ ها مخصوصا سرامیک و کاشی و همچنین شیشه میباشد.در دو مدل مته دار و بدون مته است.معمولا در بازار ایران از سایز 2 تا 150 میلیمتر موجود است که دارای کیفیت و برندهای متفاوت میباشد.از این گردبر برای سوراخکاری بر روی گرانیت و سرامیک پرسلان تعداد خیلی محدود نیز استفاده میشود.عامل اصلی خرابی در این گردبر لغزش بر روی سطح کار میباشد که در نمونه مته دار این موضوع بر طرف میگردد. استفاده از مواد خنک کننده در حین انجام کار توصیه میگردد.

گردبر الماسه مخصوص سنگ (مخصوص سرامیک پرسلان و گرانیت) :

بهترین نمونه گردبر برای سوراخکاری بر روی انواع سنگ میباشد که معمولا در بازار ایران از سایز 10 تا 150 میلیمتر موجود است.پیوستگی الماسه ها بر روی لبه گردبر مانع از شکستگی و ترک خوردن سنگ میگردد.این گردبر قابلیت نصب بر روی دریل و مینی فرز را دارد .عامل اصلی خرابی گردبر لغزش یر روی سطح کار است که در صورت استفاده از دنباله دریلی مته دار میتواند مانع از این موضوع گردد.استفاده از مواد خنک کننده در حین انجام کار توصیه میگردد.

گردبر مگنت مخصوص فولاد و استیل (صنعتی ) :

نسل جدید گردبر که برای سوراخکاری بر روی فلزات بسیار سخت با ضخامت بالا استفاده میشود و دارای طول های مختلف (فاز کاردهی) 3 ، 5 ، 7/5 و 10 سانت است و توسط یه دنباله به دریل های مگنت یا رادیال متصل میگردد. دنباله در دو مدل آب صابون و ساده موجود است . گردبر ها  دارای آلیاژهای مختلف HSS ، روکش دار ، TCT یا الماسه موجود میباشد. معمولا در بازار ایران از سایز 12 تا 100 میلمتر موجود و استفاده از مواد خنک کننده باعث افزایش عمر گردبر میگردد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *